Bekijk ons
Repertoire
 
 
CREDITS
Tekst: Collectief Blauwdruk | Spel: Tijn Panis, Romijn Scholten, Bram Walter, Thor Braun | Creatief producent: Emma van Zandvoort | Zakelijk producent: Anne Oort | Eindregie: Belle van Heerikhuizen | Fotografie: Tibor Dieters | Coupeuse: Trudy Hommel | Coproductie: Karavaan | In samenwerking met: Taqa Theater de Vest | Met dank aan: Fonds Podiumkunsten, Gemeente Alkmaar
Op Grond Van Leven
het jaar 6.000 na Troje. Met een wereldbevolking van 200 miljard zielen is het volledige aardoppervlak verstedelijkt. Ruimte was nog nooit zo schaars. Alles is verticaal geworden. Wonen, werken, recreatie, natuur, landbouw en industrie: alles is ondergebracht in torens op torens op torens. In deze dystopische toekomst moeten een broer en een zus het allerlaatste begeerlijke stukje aarde met elkaar delen. Al snel verbinden ze zich zo aan hun eigen plek dat delen geen optie meer is. Gedurende één tragische, slopende nacht spat alles in scherven uit elkaar, van erfstuk tot familieband. Want wat gebeurt er als we meer waarde toekennen aan een stuk grond, dan aan de mensen die erop wonen? Is het nog realistisch dat iedereen een plek heeft waar diens eigen normen en wetten gelden? En op welk punt slaat de liefde voor je eigen plekje om in een bezitterige buitensluiting?

Na haar alom bejubelde Vondel-trilogie slingert BLAUWDRUK de sloopkogel door één van de oudste theaterteksten ooit. Tegen de achtergrond van woningcrisis en grensoorlog wordt Aeschylos’ Zeven Tegen Thebe genadeloos gestript tot een gloednieuwe Griekse tragedie van mythische proporties. Op een bijzondere locatie in Alkmaar, tussen zielloze ikea-meubels, oubollige schemerlampen en kitscherige sierkussentjes, ontvouwt zich een familietragedie met fatale afloop, wanneer blijkt dat het hebben van een eigen woonplek belangrijker is geworden dan de ander.
 
 
RECENSIES

 
 
CREDITS

Concept 
Collectief Blauwdruk 

Spel  
Dinda Provily, Tijn Panis, Romijn Scholten, Bram Walter

Tekst 
Matthijs IJgosse

Creatieve Productie 
Emma van Zandvoort

Zakelijke Productie 
Anne Oort

Eindregie 
Jessie l'Herminez

Lichtontwerp 
Wout Panis

Geluidsontwerp 
David Knap

Decorontwerp 
Wout Panis en BLAUWDRUK

Kostuumatelier 
Trudy Hommel

Technische productie 
Stage-Mate

Lichttechniek 
José de Rosenzweig

Geluidstechniek 
David Knap en Sam Lissenberg

Fotografie 
Tibor Dieters

In coproductie met 
Toneelschuur Producties, Schuur en Theater de Vest

In samenwerking met 
Theater De Vest, Karavaan

Met dank aan 
Gemeente Alkmaar, Gemeente Haarlem, Provincie Noord-Holland, Stichting Dioraphte, Fonds 21, Lira Fonds, Fonds Podiumkunsten
GUTMENSCH
Het goede doel heiligt alle middelen
In GUTMENSCH volgen we de radicale goede doelen-CEO Shenna, die op haar eigen benefietavond tragisch komt te overlijden. Waar de bedoeling was dat Shenna in de hemel haar eigen laatste oordeel zou ondergaan, begint ze ook in de hemel de Gutmensch uit te hangen. Ze confronteert het hemelpersoneel met de verwaarlozing van hun morele ambities en speelt ze genadeloos tegen elkaar uit. In een nietsontziende, geefgrage ratrace vol grote gebaren en onvoorziene gevolgen, moet uiteindelijk iedereen onder ogen zien hoe complex helpen kan zijn. Want hoe kunnen we onze hulpdrang het beste vormgeven? Hoe help je iemand op de juiste manier? En hoe ga je om met de wetenschap dat je niet iedereen kan helpen?

GUTMENSCH wordt een Brechtiaanse benefiettragedie over de menselijke neiging om een ander te willen helpen. Samen met de Schuur en TAQA Theater De Vest presenteren we in de winter van 2025 een epische theateravond. Met kerst (De Schuur, Haarlem) en op het moment dat ieders goede voornemens nog vers in het geheugen zitten (De Vest, Alkmaar), proberen we te achterhalen wat we aanmoeten met onze hulpdrang in een gepolariseerde wereld zonder waarheid. Tijdens een dinnershow-vermomd-als-benefietdiner trakteren we het publiek op een explosieve cocktail van goed doen en het beter weten.

Na haar onvolprezen Privilege Trilogie (2020-2023) en het bejubelde Vrij Van Verzet werkt collectief BLAUWDRUK opnieuw samen met schrijver Matthijs IJgosse en actrice Dinda Provily. Deze keer wordt Bertolt Brechts Goede Mens Van Sezuan vlijmscherp gefileerd en omgeschreven tot een tragikomische theateravond waarin het vreten en de moraal worden geserveerd.
 
 
CREDITS
Concept en spel
Tijn Panis, Romijn Scholten en Bram Walter

Creatief producent
Emma van Zandvoort

Tekst en eindregie
Matthijs IJgosse

KostuumatelierTrudy Hommel

In coproductie met
Festival Karavaan

In samenwerking metTheater TAQA De Vest
Met dank aanGemeente Alkmaar, Provincie Noord Holland, Victoriefonds
Vrij Van Verzet
De modderige morning after na een zuurverdiend ontzet
Op de avond van het Ontzet zien we twee Alkmaarders en een krijgsgevangen Spanjaard, tot hun enkels in de modder. De dijken zijn doorgestoken, de Spanjaarden op El Grande Retorno. De epische strijd die 450 jaar later nog immer gevierd wordt is gestreden. Eindelijk is de belegering voorbij. Eindelijk is er vrijheid!. Alcmaria Victrix! En nu ?

In Vrij van Verzet stelt Collectief BLAUWDRUK de vraag welke rol vrijheid speelt in vredestijd. Wat komt er na het vieren? Als de roes van de ontzettingsfeesten is weggetrokken, de modderige morning-after is aangebroken en de vrijheidskater inkickt, wat gaan we dan met elkaar doen? Is jouw idee van vrijheid hetzelfde als het mijne? En wat als de verbroedering van de vrijheidsstrijd begint weg te ebben? Als we niet meer hoeven te vechten tegen de Spanjaarden / een bezetter, waar vechten we dan voor?

Op onze uitnodiging heeft onze vaste eindregisseur Matthijs IJgosse een gloednieuwe toneeltekst geschreven. Gebaseerd op de geschiedenis, maar met veel vrijheid om deze genadeloos tegen de actualiteit aan te smijten, schreef hij een modderig epos over drie achtergebleven soldaten in de ondergelopen weilanden rondom Alkmaar. In een steeds verder escalerende avond ontvouwt zich een schrijnende tragikomedie over hoe om te gaan met de vrijheid waar je zo lang voor hebt gevochten. Want bevrijd worden is misschien niet hetzelfde als vrij zijn.

Na het succes van hun wervelende bewerkingen van klassiekers van Vondel & Moli re zet Collectief BLAUWDRUK speciaal voor 450 jaar Alkmaars Ontzet de tanden in de epische vertellingen rond acht oktober. Op de plek waar de Spanjaarden 450 jaar gelee hun tenten achterlieten, schrijven zij een gloednieuw hoofdstuk aan dit al duizenden keren vertelde hero sche epos. Een potje modderworstelen rond dat ene alomtegenwoordige en allesverzengende thema, waar we 450 jaar na dato nog steeds nauwelijks mee weten om te gaan: de vrijheid.

Vrij Van Verzet speelde van 19 september tot en met 8 oktober 2023 exclusief op locatie in de Oudorperpolder. Speciaal voor de viering van het Alkmaars ontzet herneemt BLAUWDRUK rondom 8 oktober haar Alkmaarse theaterhit, die door pers en publiek werd bejubeld. Na een uitverkochte reeks in 2023 wordt de voorstelling exclusief hernomen in De Vest. Geheel volgens BLAUWDRUK-traditie wordt het theater omgebouwd en zetten we deze keer de orkestbak onder water. De voorstelling is toegankelijk voor mindervaliden. Voor meer vragen over de toegankelijkheid, kan je contact opnemen met TAQA Theater De Vest.
 
 
CREDITS
Concept en tekst
Collectief BLAUWDRUK

Spel
Dinda Provily, Romijn Scholten,
Tijn Panis en Bram Walter

Productie
Emma van Zandvoort

Eindregie
Matthijs IJgosse

Fotografie
Tibor Dieters

Tekstbegeleiding
Joachim Robbrecht

Kostuumatelier
Trudy Hommel

Met dank aan
Karavaan Festival, Amsterdamse Bostheater, Janivo Stichting, Gemeente Alkmaar, Het Nationale Theater, Fonds Podiumkunsten, Lira Fonds, Gravin van Bylandt Stichting, Prins Bernhard Cultuurfonds
Paradijs Aan Het Einde
Een clusterfucking oorsprongssprookje van Bijbelse proporties
BLAUWDRUK neemt je mee naar het begin der tijden, naar het paradijs. In den beginne was er zand. Een eindeloze zandvlakte. En op die vlakte: de vijf eerste mensen. Zij leven een perfect paradijselijk bestaan, in volledige harmonie. Totdat een van hen een appel krijgt aangeboden. Wie deze appel eet, mag de hele schepping overdoen. In zeven dagen. Alles mag. Alles kan. De verleiding is groot, maar wie al in een paradijs woont, heeft niets aan zo'n belofte. Toch?

Gedurende een misselijkmakende dag vol twijfels en openbaringen, ontspint zich een drama van Bijbelse proporties, waarin een gezamenlijke toekomst misschien wel net zo onmogelijk lijkt als terugkeren naar het paradijs van toen. Want hoe gaan we om met de belofte van een maakbare toekomst? Wat gaat er verloren als we niet meer aan elkaar gelijk zijn? En herkennen we het paradijs eigenlijk wel als we erin zitten?

Met Paradijs Aan Het Einde keert Collectief BLAUWDRUK nog een laatste keer terug naareen onspeelbaar meesterwerk van Vondel, om er geen snipper van heel te laten. Na Gijsbrecht van Amstel en Lucifer is nu Adam in Ballingschap aan de beurt. Het Bijbelse verhaal over goed en kwaad verwordt in de handen van BLAUWDRUK tot een vurige tragikomedie over zelfverrijking en altruïsme, over individualisme en collectivisme, over grenzeloze ambitie en gestrande groepsgevoelens.
Paradijs Aan Het Einde is het sluitstuk van de veelgeprezen Privilege Trilogie van Collectief BLAUWDRUK.

Paradijs Aan Het Einde was op locatie te zien van 17 tot en met 29 mei 2023 op Karavaan Festival in Alkmaar, en van 7 tot en met 11 juni 2023 in Den Haag. Van 28 augustus tot en met 7 september 2024 speelden we Paradijs Aan Het Einde op Bosfest in het Amsterdamse Bostheater.
 
 
CREDITS
Concept en tekst
Collectief BLAUWDRUK

Spel
Maureen Teeuwen, Romijn Scholten,
Tijn Panis en Bram Walter

Productie
Emma van Zandvoort

Eindregie
Nina Spijkers

Geluidsontwerp
Rogier Hornman

Tekstbegeleiding
Joachim Robbrecht

Kostuumatelier
Trudy Hommel

Posterbeeld
Tibor Dieters

Coproducenten
Karavaan Festival, Boslab Festival
Een Ingebeelde Ziekte
Vuilnisbeltballet bij Hypochondrisch Hoogtij
BLAUWDRUK neemt je mee naar het jaar 2371, naar een wereld waarin de beste dokter ook de leider van het land is. We verwelkomen je aan het barok-futuristische Ziekenhof van de reinste la reine, hofarts-koningin Argan. Aan de vooravond van het kraken van de onsterfelijkheid, ondanks alle hypermoderne medische kennis, breekt hier een onverklaarbare ziekte uit, met een dodelijke vertrouwenscrisis als gevolg.

Met evenveel chirurgische precisie als onkundige pirouettes, leggen we een overvloed aan maatschappelijk wantrouwen bloot. Hoe gaan we om met de dingen die we niet begrijpen, die onzichtbaar en ongrijpbaar voor ons zijn? Als iedereen terugvalt op zijn eigen narratief, kan er dan nog sprake zijn van een samenleving? Is er een remedie tegen deze hyperproductie van eenzame waarheden? Of is het mogelijk vrede te sluiten en samen te leven ondanks alle verschillende wereldbeelden?

In de vierde voorstelling van BLAUWDRUK duikt het collectief, aangesterkt met gelauwerd actrice Maureen Teeuwen, in de schatkist van het Franse Baroktheater en schudt deze leeg in de modder. Getooid met pruiken, gekleed in tutu s en gewapend met medicinale volzinnen, gaan we aan de haal met het laatste stuk van de koning van de com die, Moli re.

Een Ingebeelde Ziekte speelde van 24 mei tot en met 6 juni 2022 op Karavaan Festival en van 1 tot en met 13 augustus op Boslab Festival van het Amsterdamse Bostheater.

In de winter van 2023-2024 hernemen we Een Ingebeeld Ziekte op drie bijzondere locaties. In samenwerking met TAQA Theater De Vest, Bellevue, Schouwburg Utrecht en Theater Kikker is de voorstelling te zien in Alkmaar, Amsterdam en Utrecht. Kijk in onze agenda voor de kaartverkoop.
 
 
CREDITS
Concept, tekst en spel
Romijn Scholten
Tijn Panis
Bram Walter

Eindregie
Matthijs IJgosse

Productie
Emma van Zandvoort

Posterbeeld
Auke Oosthoek & Jip Smit

Visagie-ontwerp
Nikki Kuis

Vleugels
Trudy Hommel
Met dank aan
FPK, Janivo, Olland Buisman, AFK

Gespeelde locaties
Boslab Theaterfestival, Amsterdam
Karavaan Festival, Heiloo

Scènefotografie
Michiel Landeweerd & Tibor Dieters
Recht op de Hemel
Een Lucifer op aarde
Na het plotselinge overlijden van God, storten de engelen ter aarde in een wetteloze wildernis. In een modderige maatschappij moeten de ooit verheven engelen zich nu schikken naar de menselijke maat. In dit machtsvacuüm ontketent zich een tragedie over de spanning tussen het afleggen van je privileges en het opkomen voor je eigen recht. Want waar heb je nog recht op als de (goddelijke) orde is weggevallen? En hoe ver ga je om dit te verdedigen?

Recht op de Hemel is het tweede deel van de Privilege Trilogie van Collectief BLAUWDRUK. Te midden van bomen en graafmachines vechten wij met grof geweld een schijnheilige revolutie uit. Volg ons, de bossen in, naar de bouwput van onze hemel op aarde. De voorstelling werd gespeeld op Boslab Festival in het Amsterdamse Bos en op Landgoed Ter Coulster op Karavaan Festival in de zomer van 2021, en samen met Theater Bellevue op Het Stenen Hoofd in de zomer van 2022.
 
 
RECENSIES

 
 
CREDITS
Concept, tekst en spel
Tijn Panis, Bram Walter, Romijn Scholten 

Eindregie
Thomas Dudkiewicz 

Lichtontwerp
Wout Panis

Animator
Menno Weitmann 

Met dank aan
Petra van Hartskamp, Kees Scholten, Dorine Cremers, Amsterdamse Bostheater

Met speciale dank aan
Stichting Broer

Gesponsord door
Provincie Noord-Holland, MTS Audiovisueel  

Mede mogelijk gemaakt door
Stimuleringsfonds, Amarte Fonds, Norma Fonds, Gemeente Alkmaar, Dioraphte, Prins Bernhard Cultuurfonds, Janivo stichting 

Scènefotografie:
Tibor Dieters
Hikikomori
Een Odyssee op de Plaats
Wat krijg je als je het klassieke verhaal van Homerus' Odyssee het hedendaagse internettijdperk intrekt: Hikikomori! Een spannende en avontuurlijke quest boordevol cyclopen en cyberlovers, halfgoden en hitpoints.

Hikikomori is het syndroom waarmee jonge mensen in Japan worden gediagnosticeerd als ze zich 6 maanden lang volledig hebben terug getrokken uit de buitenwereld. Ze komen hun kamer niet uit en leven hun leven online – vaak als gevolg van de enorme prestatiedruk uit het alledaagse leven. Ver van je bed? Ook hier in Nederland wordt de vraag naar fictie steeds groter: om de haverklap verschijnen er nieuwe fantasy- en science fiction-series, roleplaying spellen en films. Netflix en Storytel zijn immens populair en online games zijn niet aan te slepen. Proberen ook wij te vluchten van overvol, gestructureerd en vaak gehaast bestaan?

Collectief BLAUWDRUK gaat met jou op zoek naar het kantelpunt van escapisme. Wanneer is het een verrijking van het dagelijkse leven en wanneer wordt het zelfdestructief? Willen we wat maken van de wereld waarin we leven, of willen we nieuwe werelden maken en doen alsof we daarin leven? Vlucht met ons mee de fictie in, vanuit een verlaten drukkerij in Alkmaar naar de glinsterend gestreamde stromingen van de Middellandse Zee.
 
 
RECENSIES
Theaterkrant
"Dat Hikikomori alsnog veel indruk maakt, komt door de originele vormvondsten en het gulle, schaamteloze spel van deze drie fijne acteurs. (...) Dit is onmiskenbaar een theatercollectief om goed in de gaten te houden."
 
 
CREDITS
Concept, tekst en spel
Romijn Scholten, Tijn Panis en Bram Walter

Creatieve productie
Emma van Zandvoort
Zakelijke productie
Anne Oort

Eindregie
Matthijs IJgosse

KostuumatelierTrudy HommelDecoratelier
FotografieTibor Dieters

Met dank aanTheater TAQA De Vest, Frances Sanders, Florian Hellwig, Bernadette Linssen, Paul Panis en Dorine Cremers, Fonds Podiumkunsten en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

In coproductie met
Ik Hoop Op Zegen
Een Endgame van de Zee in een bedrijf
Het jaar is 2124, de plaats Alkmaar. Nadat de rest van Nederland ten onder is gegaan door de stijgende zeespiegel, verweert n laatste stad zich nog tegen de woeste zee. Nu ook hier de inmiddels 14 meter hoge dijken op springen staan, is de keuze aan burgemeester Gijsbrecht: wordt het pompen of verkassen?

Ik Hoop Op Zegen gaat over de mens die zich niet langer aanpast aan de wereld, maar die wereld trots naar zijn hand zet. Verbindt die trots of verblindt het ons? Hoe lang kan de rest van de natuur onze beheersdrang nog aan? Hoe ver gaan we voor het behoud van onze nationale identiteit? In deze radicale herschrijving van Vondels Gijsbrecht van Amstel duikt Collectief BLAUWDRUK in Nederlands omstreden geschiedenis. Vanaf een vlot in de vijver gaan we kopje onder in nationale trots en klimaatproblematiek en proberen we in politiek stormachtige tijden ons hoofd boven water te houden.

Ik Hoop Op Zegen is het eerste deel van de veelgeprezen Privilege-trilogie van Collectief BLAUWDRUK. Het is de eerste voorstelling die het collectief maakte, en speelde in de zomer van 2020 op het Boslab Theaterfestival. In de lente van 2024 brengen we als stadsgezelschap van Alkmaar een hernieuwde versie van deze succesvoorstelling in onze thuisstad. Van 16 mei tot en met 3 juni 2024 speelden we de voorstelling op locatie in Museum Broekerveiling in Broek op Langedijk als onderdeel van Karavaan Festival. Van 13 tot en met 20 september 2024 speelden we de voorstelling op locatie in het amfitheater van de Bieslandse Bossen, in samenwerking met Het Nationale Theater.
 
 
RECENSIES
"De Volkskrant (2020)
"Collectief Blauwdruk maakt van de drijf-invoorstelling Ik hoop op zegen een theaterfeestje dat niet alleen licht en lollig is"

De Theaterkrant (2020
"Scholten, Panis en Walter (...) verrassen met een uitbundige, schaamteloze en tegelijkertijd integere bewerking van Joost van den Vondels Gijsbrecht van Aemstel"

De Theaterkrant (2024)
"een echt theaterfeest geworden van een collectief dat speelplezier uitstraalt tot in de tenen"