Ons werk

Tickets

Voorstellingen
17-07-2022 · Recht op de Hemel
16-07-2022 · Recht op de Hemel
15-07-2022 · Recht op de Hemel
14-07-2022 · Recht op de Hemel
13-07-2022 · Recht op de Hemel
09-07-2022 · Recht op de Hemel
08-07-2022 · Recht op de Hemel
07-07-2022 · Recht op de Hemel
06-07-2022 · Recht op de Hemel
03-07-2022 · Recht op de Hemel
02-07-2022 · Recht op de Hemel
01-07-2022 · Recht op de Hemel
30-06-2022 · Recht op de Hemel
29-06-2022 · Recht op de Hemel
26-06-2022 · Recht op de Hemel
23-06-2022 (Try-Out)
· Recht op de Hemel
25-06-2022 (Première)
· Recht op de Hemel
24-06-2022 (Try-Out)
· Recht op de Hemel
22-06-2022 (Try-Out)
· Recht op de Hemel
6-06-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
29-05-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
25-05-2022 (Voorpremière)
· Een Ingebeelde Ziekte
26-05-2022 (Première)
· Een Ingebeelde Ziekte
27-05-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
28-05-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
1-06-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
2-06-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
4-06-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
5-06-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
6-06-2022
· Een Ingebeelde Ziekte
5-06-2022
· Een Ingebeelde Ziekte
2-08-2022
· Een Ingebeelde Ziekte
3-08-2022
· Een Ingebeelde Ziekte
4-08-2022
· Een Ingebeelde Ziekte
5-08-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
6-08-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
9-08-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
10-08-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
11-08-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
12-08-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
13-08-2022 · Een Ingebeelde Ziekte
Bekijk ons
Repertoire
 
 
CREDITS
Concept en tekst
Collectief BLAUWDRUK

Spel
Maureen Teeuwen, Romijn Scholten,
Tijn Panis en Bram Walter

Productie
Emma van Zandvoort

Eindregie
Nina Spijkers

Geluidsontwerp
Rogier Hornman

Tekstbegeleiding
Joachim Robbrecht

Kostuumatelier
Trudy Hommel

Posterbeeld
Tibor Dieters

Coproducenten
Karavaan Festival, Boslab Festival

Een Ingebeelde Ziekte
Vuilnisbeltballet bij Hypochondrisch Hoogtij
BLAUWDRUK neemt je mee naar het jaar 2371, naar een wereld waarin de beste dokter ook de leider van het land is. We verwelkomen je aan het barok-futuristische Ziekenhof van de reinste la reine, hofarts-koningin Argan. Aan de vooravond van het kraken van de onsterfelijkheid, ondanks alle hypermoderne medische kennis, breekt hier een onverklaarbare ziekte uit, met een dodelijke vertrouwenscrisis als gevolg.

Met evenveel chirurgische precisie als onkundige pirouettes, leggen we een overvloed aan maatschappelijk wantrouwen bloot. Hoe gaan we om met de dingen die we niet begrijpen, die onzichtbaar en ongrijpbaar voor ons zijn? Als iedereen terugvalt op zijn eigen narratief, kan er dan nog sprake zijn van een samenleving? Is er een remedie tegen deze hyperproductie van eenzame waarheden? Of is het mogelijk vrede te sluiten en samen te leven ondanks alle verschillende wereldbeelden?

In de vierde voorstelling van BLAUWDRUK duikt het collectief, aangesterkt met gelauwerd actrice Maureen Teeuwen, in de schatkist van het Franse Baroktheater en schudt deze leeg in de modder. Getooid met pruiken, gekleed in tutu’s en gewapend met medicinale volzinnen, gaan we aan de haal met het laatste stuk van de koning van de comédie, Molière.

Een Ingebeelde Ziekte speelt van 24 mei tot en met 6 juni op Karavaan Festival en van 1 tot en met 13 augustus op Boslab Festival van het Amsterdamse Bostheater.
 
 
CREDITS
Concept, tekst en spel
Romijn Scholten
Tijn Panis
Bram Walter

Eindregie
Matthijs IJgosse

Productie
Emma van Zandvoort

Posterbeeld
Auke Oosthoek & Jip Smit

Visagie-ontwerp
Nikki Kuis

Vleugels
Trudy Hommel

Met dank aan
FPK, Janivo en Olland Buisman

Gespeelde locaties
Boslab Theaterfestival, Amsterdam
Karavaan Festival, Heiloo

Scènefotografie
Michiel Landeweerd
Recht op de Hemel
Een Lucifer op aarde
In Recht Op De Hemel zet collectief BLAUWDRUK de thema’s identiteit, privilege en gelijkwaardigheid centraal tegen de achtergrond van het plotselinge overlijden van God. Na deze hemelschokkende gebeurtenis storten de geprivilegieerde engelen op aarde en moeten daar opnieuw duiden wie zij zijn. In het machtsvacuüm dat hierbij ontstaat, raken ze met elkaar én zichzelf in conflict tijdens het bouwen van hun nieuwe hemel op aarde.  

‘Recht op de hemel’ is een rauwe en radicale bewerking van Joost van den Vondel’s Lucifer. Een larger-than-life locatievoorstelling waarin Blauwdruk het publiek confronteert met hoe de mens omgaat met het verliezen van zijn privileges. Hoe verhouden recht en privilege zich tot elkaar? Hoeveel rechten of privileges kan een mens verliezen voordat hij in opstand komt? Wanneer is dat terecht? En heb je ooit het recht om hierbij tot geweld over te gaan? Hoe bepalen we, in deze gepolariseerde wereld-zonder-waarheid, wat recht is?

In de zomer van 2022 speelt collectief BLAUWDRUK deze voorstelling van 23 juni tot 17 juli exclusief op locatie Het Stenen Hoofd in Amsterdam. Klik hier voor tickets.

 
 
RECENSIES
De Theaterkrant
"Collectief Blauwdruk maakt weergaloos toneel met Recht op de hemel."

Scenes ⭐⭐⭐⭐
"...prachtig toneel met creatieve teksten."

NRC (voorbeschouwing)
"Juist onze afkeer van Vondel gaf ons veel inspiratie."

De Telegraaf (voorbeschouwing)
"Groteske Vondel in Amsterdamse Bos en op Festival Karavaan."
 
 
CREDITS
Concept, tekst en spel
Tijn Panis, Bram Walter, Romijn Scholten 

Eindregie
Thomas Dudkiewicz 

Lichtontwerp
Wout Panis

Animator
Menno Weitmann 

Met dank aan
Petra van Hartskamp, Kees Scholten, Dorine Cremers, Amsterdamse Bostheater

Met speciale dank aan
Stichting Broer

Gesponsord door
Provincie Noord-Holland, MTS Audiovisueel  

Mede mogelijk gemaakt door
Stimuleringsfonds, Amarte Fonds, Norma Fonds, Gemeente Alkmaar, Dioraphte, Prins Bernhard Cultuurfonds, Janivo stichting 

Scènefotografie:
Tibor Dieters
Hikikomori
Een Odyssee op de Plaats
Wat krijg je als je het klassieke verhaal van Homerus' Odyssee het hedendaagse internettijdperk intrekt: Hikikomori! Een spannende en avontuurlijke quest boordevol cyclopen en cyberlovers, halfgoden en hitpoints.

Hikikomori is het syndroom waarmee jonge mensen in Japan worden gediagnosticeerd als ze zich 6 maanden lang volledig hebben terug getrokken uit de buitenwereld. Ze komen hun kamer niet uit en leven hun leven online – vaak als gevolg van de enorme prestatiedruk uit het alledaagse leven. Ver van je bed? Ook hier in Nederland wordt de vraag naar fictie steeds groter: om de haverklap verschijnen er nieuwe fantasy- en science fiction-series, roleplaying spellen en films. Netflix en Storytel zijn immens populair en online games zijn niet aan te slepen. Proberen ook wij te vluchten van overvol, gestructureerd en vaak gehaast bestaan?

Collectief BLAUWDRUK gaat met jou op zoek naar het kantelpunt van escapisme. Wanneer is het een verrijking van het dagelijkse leven en wanneer wordt het zelfdestructief? Willen we wat maken van de wereld waarin we leven, of willen we nieuwe werelden maken en doen alsof we daarin leven? Vlucht met ons mee de fictie in, vanuit een verlaten drukkerij in Alkmaar naar de glinsterend gestreamde stromingen van de Middellandse Zee.
 
 
RECENSIES
Theaterkrant
"Dat Hikikomori alsnog veel indruk maakt, komt door de originele vormvondsten en het gulle, schaamteloze spel van deze drie fijne acteurs. (...) Dit is onmiskenbaar een theatercollectief om goed in de gaten te houden."
 
 
CREDITS
Concept, tekst en spel
Romijn Scholten, Tijn Panis en Bram Walter

Eindregie
Matthijs IJgosse

Met dank aan
Frances Sanders, Florian Hellwig, Bernadette Linssen, Trudy Hommel, Paul Panis en Dorine Cremers, Fonds Podiumkunsten en het Prins Bernhard Cultuurfonds.

Scènefotografie
Michiel Landeweerd
Ik Hoop Op Zegen
Een Endgame van de Zee in één bedrijf
Ik Hoop Op Zegen gaat over de mens die zich niet langer aanpast aan de wereld, maar die wereld trots naar zijn hand zet. Verbindt die trots of verblindt het ons? En wat doet die beheers-drang met ons milieu? Met Joost van den Vondels toneelstuk Gijsbrecht  van Aemstel als inspiratiebron, balanceren de spelers op een vlot in de grote vijver: het water dreigt de mens te verslinden, letterlijk en figuurlijk is het zwemmen of verzuipen.
 
 
RECENSIES
De Volkskrant ⭐⭐⭐⭐
"Collectief Blauwdruk maakt van de drijf-invoorstelling Ik hoop op zegen een theaterfeestje dat niet alleen licht en lollig is"

De Theaterkrant
"Scholten, Panis en Walter (...) verrassen met een uitbundige, schaamteloze en tegelijkertijd integere bewerking van Joost van den Vondels Gijsbrecht van Aemstel"